Finský monopol, konkurence nechce konkurovat?
20. 12. 2006
Brzy to bude rok od doby, kdy se objevil první smartphone se zatím
nejnovější verzí platformy operačního systému Symbian Series 60 3rd
Edition. Finský producent Nokia vydává smartphony jak na běžícím pásu a
dnes již nabízí přístroje určené různým požadavkům klientů. Proč se
však neobjevuje žádný podobný smartphone (S60 3rd Ed.) v portofiliu kooperujících
výrobců aliance S60?

Již nekolik let se můžeme setkávat na trhu (kdekoliv na světě) se smartphony S60 od nejrůznějších výrobců. Kromě notoricky známé Nokie se do smartphonů S60 úspěšně pouští také Samsung nebo LG. Nesmíme opomenout prodejní hit několika sezón, veleúspěšný model SX1 ze stáje Siemens. Tito výrobci vytvořili sice poměrně chudou, zato velmi populární nabídku smartphonů. Hlavním důvodem, proč tyto modely měly úspěch, byla zjevná mezera v nabídce smartphonů. Asijští výrobci nabízeli elegantní slidery, které se s podobně koncipovanými modely Nokia (onehdá pouze s 7650) jednoznačně vítězily. Totožnou šanci vycítili ekonomové Siemensu. Vytvořili na svou dobu perfektní přístroj, jehož slabinou byla jen netypická klávesnice. I přes ergonomický neduh slavil Siemens SX1 úspěch. Na cestě už byl jistě jistě další SX2. Ten však z finančního důvodu nedosáhl na sériovou výrobu. Lenovo zase pokoušel na modelu S60 druhé generace dotykový displej pro rozpoznávání čínsky psaných znaků.
Od roku 2006 se objevil zlom. Při pohledu na spektrum smartphonů S60 3rd Edition je na nabíce modelů něco zvláštního? Nabídka začíná prvním modelem N80, končí modelem 6290. Všechny přístoje od 3250, přes "enosmdesátku" až po E61i pocházejí od megalomanské Nokie. Proč nevidíme žádného z předem aktivních výrobců? Přestože se podílí na vývoji další necelá desítka výrobců, nikdo, zdá se, dobrovolně nechce smartphone S60 znovu do své nabídky zařadit.
Nokia si vývoj z poloviny platí sama sobě, zatímco ostatní tentýž vývoj platí z poloviny Nokii. Dalším faktorem, proč tolik konkurence nabízí tenké portofilio chytrých telefonů (dnes již nulové), je poměrně vysoká cena licence na každý nabízený model. Finský výrobce zaplacená EURA z poloviny získá zpět, opět díky polovičnímu podílu v alianci. Posledním, a tentokrát velmi důležitým faktorem, je aktivita mapování trhu. První smartphony měly být určny pro zákazníky, kteří připláceli a dostali "něco" navíc. Nokia rovněž produkovala (globálně) nepříliš povedené experiementy N-Gage nebo 3650 a na nich se ponejvíc poučila. Dnes smartphony vyplňují řady outdoor telefonů, hudebních zařízeních, kancelářských origanizérů, multimediálních foto-telefonů nebo stylových véček. Všechny tyto mezery byly prázdné a konkurence ráda upozorňovala na tento nedostatek.
(atraktivní, přesto chytré)
U 3rd Edition Nokia se zapřela všemi 4 do země a nepovolí. Je to dáno tím, že není kam konkureční smartphone umístit nebo licenci S60 3rd Edition opravdu Nokia neprodává? Onen monopol lze chytře vyřešit také serií oboustranně výhodných smluv. I když dnes je doba ležérně pokrokové tempa, Nokia smartphonuje a zdá se, že plánuje veškerou přípravu na kompletní portofilio S60. Ta doba teprve přijde, nemusí to být v roce 2010, ale je dobré se takto do budoucna jistit. Nedělá konkurence chybu, že si vybudovala spíše pozici, jejíž konec může být také slepý během deseti let?
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář